VÆRDIGRUNDLAG OG VÆRDIORD

VÆRDIGRUNDLAG

Når vi stiller skarpt på, hvad vi vil med Det kristne Gymnasium, og hvad vi funderer det daglige skolearbejde på, er formuleringerne af vores mission og værdier helt afgørende.

Mission:

På Det kristne Gymnasium uddanner vi i et fagligt kvalificeret og bibelsk funderet skolemiljø eleverne til kompetente studenter med en bevidst/reflekteret kristen overbevisning og medmenneskelig forståelse/indlevelse.

For at nå dette mål:

· skal det bibelske grundlag på en synlig og tidsrelevant måde have gennemslag i hverdagen, så den enkelte elev udfordres til refleksion, afklaring og egen praksis i mødet med kristen tro og liv.

· skal eleverne have en kvalificeret undervisning på et fagligt og pædagogisk højt niveau, så lysten til faglig fordybelse skærpes, og eleverne bliver udfordret til at bruge deres evner optimalt og opnå de kompetencer, bekendtgørelsen fastsætter.

· Skal hverdagen på kostafdelingen være studiemæssig understøttende, udfordrende og baseret på menneskelig og åndelig respekt, så eleverne opøves i ansvarlighed, selvstændighed og praktisk omsorg for hinanden.

VÆRDIORD

På KG har vi af to omgange i 2016 drøfte skolens værdier. Deltagere i drøftelsen har været alle personalegrupper og repræsentanter fra bestyrelsen.

Ved den første samling var opgave at finde fire ord, afspejler KGs kristne grundlag og som definerer nogle indsatsområder, vi vil øge fokus på de kommende to år.

Den anden samling havde som mål at omsætte værdiordene til en meget konkret, afgrænset praksis.

Nedenfor fremgår dels de fire værdiord, dels de konkrete tiltag – og en skitse til en handlingsplan for disse tiltag.

De fire værdiord fra værdisamling 1:

1) Befriende evangelisk i lære og liv.
Skolens evangelisk-lutherske basis er KGs eksistensgrundlag. På denne bibelske platform ønsker vi, at det bibelske budskab italesættes og praktiseres frisættende, tydeligt, bibelnært og med rummelighed.

2) Omsorg for den enkelte
Vi ønsker at være en skole, der ser det enkelte menneske, ansat såvel som elev. Som bevidst opdrager og oplærer til syn for næstens behov – og som tilbyder rammer, der gør, at vi i praksis opmuntres til at handle med næsten i centrum.

3) Nærhed
Forstået som den lille skoles præg. En sammenhængskraft mellem alle KGs led – elever, medarbejdere, ledelse, forældre. Så alle oplever sig som sete og samtidig delagtige i det fælles KG- projekt

4) Respekt
Respekt er at se et andet menneske som det er – og at møde dette menneske med agtelse som en ligeværdig. Respekt fører til åbenhed, dialog og lydhørhed, men ikke nødvendigvis enighed Vi ønsker en skole, hvor undervisning, samvær, påvirkning må ske med respekt som omdrejningspunkt.