1.g
- Læselektiefri introduktionshalvår
- Kontaktlærerordning
- For elever, der ikke trives
- For elever, der kommer ind senere i skoleåret
- Lektiecafé
- Særundervisning for:
- lever, der kommer med svag faglig baggrund
- Elever der efter skoleskift har faglige huller
• Klassens time, herunder
-
- Studieteknik, klasseregler, selvdisciplin
- Samtale med teamlære
- Introtur for årgangen i første skoleuge
- Vejledning omkring valg af valgfag
- Opfølgning på fravær én gang/måned – kontakt ved markant fravær/ændring i fraværsmønster (%-satser??)
- Lørdagsskrivning
- Opfølgning v/stv efter lærerforsamling
- Mulighed for psykologsamtaler
- Samtalemuligheder via studievejleder, kollegieleder, kostinspektører om skole- og hverdagsproblemer.
2.g
- Opfølgning på fravær én gang/måned – kontakt ved markant fravær/ændring i fraværsmønster (%-satser??)
- Lørdagsskrivning
- Lektiecafé
- Mulighed for psykologsamtaler
- Samtalemuligheder via studievejleder, kollegieleder, kostinspektører om skole- og hverdagsproblemer.
- Opfølgning v/stv efter lærerforsamling
3.g
- Opfølgning på fravær én gang/måned – kontakt ved markant fravær/ændring i fraværsmønster (%-satser??)
- Lørdagsskrivning
- Lektiecafé
- Mulighed for psykologsamtaler
- Samtalemuligheder via studievejleder, kollegieleder, kostinspektører om skole- og hverdagsproblemer.
- Opfølgning v/stv efter lærerforsamling
- Tackling af eksamensangst
- Udslusningssamtaler
Andre opmærksomhedspunkter jvf oplæg fra Rektorforeningen
1.g
- Aktiv brug af uddannelsesplan fra folkeskolen til at formidle relevant information (ex. ordblindhed)
- Udvekslingsophold i folkeskolens ældste klasser
- Tæt samarbejde med UU – især ved elever, der er på vej ”ud”.
- Korte faglige kurser (kommatering/løsning af ligninger/engelsk grammatik m.m.)
- Optræning af gode studievaner
- Brug af SU-klip v. store forsømmelse
Bredere
- Undervisningsmetoder baseret på samarbejde og den enkelte elevs aktive deltagelse
- Opmærksomhed på forskellige læringsstile – også på forskelle mellem drenge og piger
- Makkerskabsgrupper
- Tidlig plan for skriftlige afleveringer
- Obligatorisk læse-/stavekursus for henviste elever
- Coaching ifm eksamenslæsning
- Udvikling af trivselspolitik