Hop direkte til sidens indhold Hop til footeren

2010/11/12 på KG

Oversigt over fastholdelsesarbejde

1.g

  • Læselektiefri introduktionshalvår
  • Kontaktlærerordning
  1. For elever, der ikke trives
  2. For elever, der kommer ind senere i skoleåret
    • Lektiecafé
    • Særundervisning for: 
  3. lever, der kommer med svag faglig baggrund
  4. Elever der efter skoleskift har faglige huller

        Klassens time, herunder

    • Studieteknik, klasseregler, selvdisciplin
    • Samtale med teamlære
    • Introtur for årgangen i første skoleuge
    • Vejledning omkring valg af valgfag
    • Opfølgning på fravær én gang/måned – kontakt ved markant fravær/ændring i fraværsmønster (%-satser??)
    • Lørdagsskrivning
    • Opfølgning v/stv efter lærerforsamling
    • Mulighed for psykologsamtaler
    • Samtalemuligheder via studievejleder, kollegieleder, kostinspektører om skole- og hverdagsproblemer.

2.g

  • Opfølgning på fravær én gang/måned – kontakt ved markant fravær/ændring i fraværsmønster (%-satser??)
  • Lørdagsskrivning
  • Lektiecafé
  • Mulighed for psykologsamtaler
  • Samtalemuligheder via studievejleder, kollegieleder, kostinspektører om skole- og hverdagsproblemer.
  • Opfølgning v/stv efter lærerforsamling

3.g

  • Opfølgning på fravær én gang/måned – kontakt ved markant fravær/ændring i fraværsmønster (%-satser??)
  • Lørdagsskrivning
  • Lektiecafé
  • Mulighed for psykologsamtaler
  • Samtalemuligheder via studievejleder, kollegieleder, kostinspektører om skole- og hverdagsproblemer.
  • Opfølgning v/stv efter lærerforsamling
  • Tackling af eksamensangst
  • Udslusningssamtaler

Andre opmærksomhedspunkter jvf oplæg fra Rektorforeningen

1.g

  • Aktiv brug af uddannelsesplan fra folkeskolen til at formidle relevant information (ex. ordblindhed)
  • Udvekslingsophold i folkeskolens ældste klasser
  • Tæt samarbejde med UU – især ved elever, der er på vej ”ud”.
  • Korte faglige kurser (kommatering/løsning af ligninger/engelsk grammatik m.m.)
  • Optræning af gode studievaner
  • Brug af SU-klip v. store forsømmelse

Bredere

  • Undervisningsmetoder baseret på samarbejde og den enkelte elevs aktive deltagelse
  • Opmærksomhed på forskellige læringsstile – også på forskelle mellem drenge og piger
  • Makkerskabsgrupper
  • Tidlig plan for skriftlige afleveringer
  • Obligatorisk læse-/stavekursus for henviste elever
  • Coaching ifm eksamenslæsning
  • Udvikling af trivselspolitik